Segregarea şcolară a romilor – boala cronică a sistemului de educaţie

Inapoi

Bucureşti, 29 mai 2012. Fundaţia Roma Education Fund Romania organizează astăzi împreună cu UNICEF atelierul de lucru cu titlul Segregarea şcolară a romilor – boala cronică a sistemului de educaţie. Evenimentul reprezintă cea de-a patra întâlnire din seria Provocări actuale privind accesul la o educaţie de calitate a copiilor romi.

Segregarea şcoală pe criteriu etnic este una dintre problemele grave cu care se confruntă copiii romi în şcolile din România. Fiind catalogată de specialiştii în educaţie drept cea mai brutală formă de discriminare, segregarea şcolară a copiilor romi reprezintă separarea fizică, intenţionată sau neintenţionată, a copiilor romi de restul copiilor în şcoli, clase, clădiri, conform definiţiei Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.

La eveniment participă diverse agentii publice, institutii academice si organizatii neguvernamentale, care îți propun prin prezentări şi dezbateri revigorarea demersurilor de desegregare şcolara în România, în vederea creării unui cadru durabil, care să susţină accesul la o educaţie de calitate pentru toţi copiii.

„În ciuda măsurilor de suprimare a fenomenului segregării şcolare a copiilor romi, din păcate, încă există şcoli în România unde sunt întâlnite astfel de forme de discriminare, iar politicile publice care vizează desegregarea continuă să fie implementate cu mare timiditate. Astfel de situaţii sunt ilegale din punct de vedere juridic şi inacceptabile din punct de vedere profesional şi moral, iar Roma Education Fund Romania nu va ezita în a denunţa orice astfel de situaţie identificată. Prin intermediul proiectelor pe care Roma Education Fund le implementează combatem segregarea şcolară de orice tip, mai subtilă sau mai evidentă”, a declarat Eugen Crai, Director Naţional al Fundaţiei Roma Education Fund Romania.

În cadrul atelierului de lucru va avea loc lansarea publicaţiei Ten Years After – A History of Roma School Desegregation in Central and Eastern Europe (După 10 ani – O istorie a desegregării școlare a copiilor romi în Europa Centrală și de Est) realizată de cercetătorul Iulius Rostaş, cu sprijinul Roma Education Fund și Central European University Press. Publicaţia prezintă analiza unui număr generos de documente şi declaraţii politice, precum şi a rolului adoptat de diverse instituţii guvernamentale şi non-guvernamentale privind problema segregării şcolare a copiilor romi în state precum România, Ungaria, Bulgaria, Slovacia şi Republica Cehă.

„Cartea încearcă să explice legătura între segregarea şcolară şi discriminarea romilor, fiind prima abordare academică a fenomentului segregării şcolare a copiilor romi din prisma respectării drepturilor fundamentale ale omului”, a declarat Iulius Rostaş, cercetător şi autor al publicaţiei  Ten Years After – A History of Roma School Desegregation in Central and Eastern Europe.

„Toți copiii, fete sau băieți, indiferent de etnie sau statut socio-economic, au dreptul la o educație de calitate. Segregarea este una din barierele care împiedică încă accesul echitabil la educație pentru toți copiii și are o influență puternică asupra abandonului școlar. UNICEF urmărește cu atenție aplicarea măsurilor împotriva segregării școlare. Am constatat că s-au înregistrat progrese, dar eforturile tuturor ar trebui întărite pentru a elimina discriminarea și a putea oferi oportunități egale pentru toți copiii”, a declarat Edmond McLoughney, Reprezentant UNICEF în România.

Pentru informaţii suplimentare:

Adina Ursulean, Coordonator Logistică şi Relaţii Publice, Fundaţia Roma Education Fund Romania, tel.: 0785.231.919, e-mail: adina.ursulean@romaeducationfund.ro

Codruța Hedeșiu, Coordonator Relații Externe și Presă, UNICEF România, tel. 021.201.78.64, e-mail: chedesiu@unicef.org

Articol din: 29 Mai 2012

Citeşte în continuare