Lansarea Studiului privind “Costurile Investiției Insuficiente în Educație în România”

Inapoi

Ministerul Educației și UNICEF: investiția în educație este esențială pentru creșterea economică a României

București, 24 noiembrie 2014. Ministerul Educației Naționale (MEN) și UNICEF au lansat astăzi  studiul “Costurile Investiției Insuficiente în Educație în România”, o analiză a impactului pe care îl are alocarea de fonduri insuficiente pentru sistemului național de educație asupra nivelului de educație al populației din România și asupra economiei naționale. Studiul se bazează pe o metodologie utilizată în cercetări internaționale și pe date furnizate de instituții românești, fiind parte a asistenței tehnice oferite de UNICEF Guvernului  României.

UNICEF Representative and Romanian Minister of Education, Pierre Varly - international expert

 

Potrivit celor mai recente estimări ale Eurostat (2012), România alocă doar 4,1% din Produsul Intern Brut (PIB) pentru educație, spre deosebire de 5,4% media din Uniunea Europeană (UE). Mai mult decât atât, PIB-ul / cap de locuitor din România este unul dintre cele mai scăzute din UE.

Fondurile insuficiente în acest domeniu pot duce adesea la o participare scăzută la procesul educațional. Copiii și tinerii care provin din familii sărace, romii, persoanele care trăiesc în mediul rural și copiii cu cerințe educaționale speciale sunt grupurile cele mai vulnerabile. Potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS), peste 6% dintre copiii de școală primară și gimnazială au renunțat la studii, iar 17,5% din populația în vârstă de 18-24 de ani a părăsit sistemul de educație înainte de finalizarea învățământului secundar superior. De asemenea, doar 21,8% din populația României în vârstă de 30-34 a absolvit o instituție de învățământ superior, comparativ cu 34,6%, media UE.

Ciprian Fartusnic, Director ISE - expert national

„Investiția în educație este cea mai profitabilă investiție pentru dezvoltarea unei țări. Un copil care merge la școală astăzi va deveni un adolescent preocupat de viitorul său și se va transforma într-un adult independent, care va contribui la bugetul de stat, va avea mai puține probleme de sănătate și nu va avea nevoie de asistență socială. În următorii ani, e important să asigurăm accesul la educație pentru cei mai vulnerabili copii- cei din familii sărace, din mediul rural sau de etnie romă, cu cerințe educaționale speciale. Fondurile europene sunt o resursă importantă ce poate fi folosită în acest sens”, a declarat Sandie Blanchet, Reprezentantul UNICEF în România.

Studiile internaționale arată că stimularea capitalului uman este esențială pentru creșterea economică. Conform studiului UNICEF, fiecare an suplimentar de școlarizare reduce riscul de șomaj cu 8%, precum și riscul de a avea probleme de sănătate sau de a suferi de  o boală cronică cu 8,2%. O rată a șomajului mai mică conduce la creștere economică.

Potrivit analizei, o ușoară creștere a proporției populației care a finalizat învățământul liceal (de la 58 la 59.7% până în 2025) ar genera o creștere de 0,52% a PIB arată analiza, iar reducerea ratei de părăsire timpurie a școlii de la 17.5% la 10% în 2015 ar genera o creștere de 0,38% a PIB.

Conform estimărilor UNICEF, costul investițiilor insuficiente pentru România variază între 12 și 17 miliarde de euro pierduți, pentru perioada 2014-2025, echivalentul a 8% din PIB. Mai multe resurse alocate în viitor educației ar putea crea condițiile de dezvoltare și creștere economică și, prin urmare, ar putea duce la creșterea bugetului de stat. Câștigul economic obținut de pe urma fiecărui an în plus de școlarizare ar fi de aproximativ 8%, procent superior investiției necesare în educație (6% din PIB).

În ciuda recuperării lente a economiei românești după mai mulți ani de criză, în prezent creșterea bugetului pentru educație este posibilă prin alocarea prioritară de fonduri UE pentru reformele din domeniul educației, mărirea procentului din PIB dedicat cheltuielilor publice și creșterea ponderii bugetului educației în cadrul bugetului existent.

Afla mai multe despre studiu in rezumatul de aici.

Credit foto: @UNICEF/ Radu Badoiu

Articol din: 2 Decembrie 2014

Citeşte în continuare