Declaraţia Reprezentanţei UNICEF în România cu privire la materialele educative ce îi învaţă pe copii despre diversitate

Inapoi

Reprezentanţa UNICEF în România salută adoptarea de către Ministerul Educaţiei a Reperelor Fundamentale în Învăţarea şi Dezvoltarea Timpurie a copilului (RFIDT), un document de politică ce promovează calitatea educaţiei timpurii în România.

Documentul defineşte competenţele cheie pe care ar trebui să le dobândească copiii români prin frecventarea educaţiei preşcolare. Acesta a fost elaborat în urma unui amplu proces consultativ în care au fost implicaţi reputaţi specialisti români şi internaţionali: pediatrii, psihologi din domeniul dezvoltării copilului, specialişti în pedagogie şi educaţie timpurie, educatori, părinţi şi alţi profesionişti.

Acest document de politică educationala a dus la aprobarea de către comunitatea internaţională a traseului parcurs de România pentru crearea unui sistem de educaţie timpurie inclusiv, modern şi de calitate. Au avut loc două procese de validare la nivel naţional: un proces de validare a conţinutului şi unul de validare a vârstei. Cinci domenii cheie au fost incluse în RFIDT:

  • dezvoltare fizică, sănătate, îngrijire şi igienă personală;
  • dezvoltare socio-emoţională;
  • abordări ale învăţării copilului;
  • limbaj, comunicare, dezvoltarea deprinderilor pre-scris / pre-citit;
  • dezvoltare cognitivă, cunoaşterea şi înţelegerea lumii.

În cadrul domeniului dezvoltării socio-emoţionale, o serie de repere fac referire la “acceptarea şi respectarea diversităţii”. Experţii români au introdus practici de sprijin prin care “sa se puna la dispoziţia copiilor obiecte şi imagini ce reflectă diversitatea culturală”.

UNICEF aminteşte că principiul nediscriminării este un principiu fundamental al Convenţiei cu privire la Drepturile Copilului (Art. 2) şi că Statele au obligaţia de a promova acceptarea şi respectarea diversităţii în toate formele ei: gen, etnie, rasă, statut social, dizabilitate sau orice alt criteriu. Educaţia reprezintă un important punct de reper pentru formarea cetateniei democratice şi pentru lupta împotriva prejudecăţilor şi a stereotipurilor care alimentează sentimentele de excluziune şi de discriminare.

În acest context, UNICEF felicită Ministerul Educaţiei pentru adoptarea “Standardelor de calitate a materialele educaţionale din educaţia timpurie” şi pentru achiziţia materialelor educative, inclusiv a jucăriilor pentru grădiniţe, ce se află în concordanţă cu principiul acceptării şi respectării diversităţii – valori centrale pentru crearea unei lumi demne pentru copii.

Articol din: 17 Aprilie 2012

Citeşte în continuare