Declarația dnei. Sandie Blanchet, Reprezentantul UNICEF în România, la conferință de presă din deschiderea workshopului de cooperare între România și Republica Moldova cu privire la serviciile integrate pentru adolescenți la nivelul comunității

Inapoi

Bacău, 27 martie 2017

  Este un privilegiu să mă aflu astăzi aici, alături de dumneavoastră, și să văd cum reprezentanți ai Guvernelor României și Moldovei, ai partenerilor locali, ai societății civile și adolescenții își unesc forțele pentru a învăța unii de la alții, pentru a afla despre adolescenți și despre cum să îmbunătățească serviciile destinate acestora la nivel local. De asemenea, este o mare plăcere să mă adresez dumneavoastră la Bacău, județul în care UNICEF și partenerii de la nivel național și local implementează servicii inovatoare pentru copii, adolescenți și familiile acestora, mai ales cele aflate în situații vulnerabile.

HD1_0098Programarea la nivelul adolescenților este un domeniu de activitate relativ nou, care capătă din ce în ce mai multă atenție la nivel global. Recent, Comitetul pentru Drepturile Copiilor a emis un Comentariu General cu privire la realizarea drepturilor adolescenților. Obiectivele de Dezvoltare Durabilă acordă o atenție clară tinerilor și reafirmă importanța investirii în copii, inclusiv în adolescenți, subliniind rolul acestora ca agenți ai schimbării. Multe organizații multilaterale și bilaterale s-au concentrat pe drepturile adolescenților și ale tinerilor, inclusiv UNICEF și alte agenții ale Națiunilor Unite, bănci de dezvoltare și entități regionale precum Uniunea Europeană și Consiliul Europei.

Adolescenții sunt tot copii, cu capacități și dorințe din ce în ce mai mari de a lua hotărâri și de a deveni independenți, dar care, în același timp, au nevoie de protecție și îndrumare. Adolescenții se confruntă cu provocări intense la nivel fizic, psihologic, social și cognitiv. Studiile recente arată că diferite părți din creierul adolescenților se dezvoltă la viteze diferite. În timp ce amigdala, unde sunt localizate emoțiile, se maturizează rapid, cortexul prefrontal, zona responsabilă pentru autocontrol, planificare și decizii raționale, se dezvoltă mai târziu. Socializarea ca fete și băieți, omniprezența mediilor online, presiunea de la școală și cea socială ridică provocări în fiecare zi. Pentru adolescenții care trăiesc în sărăcie, care cresc în medii abuzive, pentru cei cu dizabilități, aceste provocări sunt uneori copleșitoare.

De aceea, este esențial pentru părinți, pentru profesioniștii care lucrează cu adolescenții, precum profesori, doctori, consilieri etc., și pentru factorii de decizie să înțeleagă ce se întâmplă în timpul adolescenței. Astfel, pot sprijini adolescenții să se dezvolte la potențialul lor maxim.

De asemenea, este esențial pentru societăți și comunități să protejeze adolescenții și să investească în ei. Desigur, este o chestiune legată de drepturile omului, dar și o chestiune de investiție socială.

Adolescența este o vârstă crucială, când se formează obiceiuri pentru toată viața, când se iau decizii care vor afecta întreaga viață. Faptul că toți adolescenții merg la școală înseamnă realizarea dreptului lor la educație și dezvoltarea capitalul uman; accesul la serviciile de sănătate este dreptul lor, dar, în același timp, previne tratamentele costisitoare pentru întreaga viață; protejându-i împotriva violenței înseamnă că mai puțini adolescenți sunt separați de familiile lor și că adolescenții sunt mai bine incluși în societate. Adolescenții sunt o sursă formidabilă de energie, un bun de neprețuit al unei țări. Ar trebui să investim în ei.

HD1_0180

În următoarele zile vom împărtăși cu omologii din Republica Moldova experiența din programele pentru adolescenți dezvoltate în România. Aș dori să subliniez câteva bune practici:

-        Educație parentală pentru părinții de adolescenți: deși multe țări au programe de educație parentală pentru părinții cu copii mici, foarte puține se concentrează pe adolescenți. Cu toate acestea, să crești un adolescent este un lucru complex, iar părinții (mai ales cei aflați în situații vulnerabile) au nevoie de sprijin și de informații.

-        Să ne asigurăm că toți specialiștii care lucrează cu adolescenții în sistemul de învățământ, în cel de sănătate și de protecția copilului au beneficiat de formare pe teme referitoare la dezvoltarea, nevoile și drepturile adolescenților, inclusiv cum să comunice cu tinerii și cum să îi sprijine într-un mod pozitiv.

-        Școlile să fie un loc în care toți adolescenții, fete și băieți, indiferent de apartenența etnică, stare materială, dizabilități sau abilități, să se simtă bineveniți, unde să poată nu doar să acumuleze cunoștințe, ci și să își dezvolte și competențele și aptitudinile non-cognitive precum optimismul, reziliența, încrederea în sine, curiozitatea, colaborarea și comunicarea.

Am încredere că schimbul dintre colegii români și moldoveni va fi foarte fructuos și sunt nerăbdătoare să continuăm această cooperare orizontală în următorii ani.

 

Vă mulțumesc.

 

 

Articol din: 28 Martie 2017

Citeşte în continuare