Acţiuni propuse pentru prevenirea abandonului şcolar

Inapoi

Au fost identificate o serie de acţiuni ce se pot face pentru a reduce rata de abandon şcolar în ţara noastră.

Integrarea elevilor cu risc de renunţare la educaţie şi menţinerea acestora în sistemul şcolar, creşterea responsabilizării cadrelor didactice, reintegrarea elevilor deja aflaţi în abandon, monitorizarea stării sistemului, pentru a preveni timpuriu apariţia de crize şi a identifica periodic modificări în ceea ce priveşte factorii de abandon şcolar sunt câteva dintre aceste măsuri.

Creşterea atractivităţii şcolii

  • Activitati extrascolare desfasurate in scoala (actiuni de renovare/infrumusetare /curatire a scolii; concursuri sportive; actiuni/concursuri de creatie artistica; competitii de joc pe computer; etc.) desfasurate in scolile din comunitati cu risc ridicat de abandon, precum si in liceele care atrag elevi din astfel de comunitati.
  • Pot fi organizate inclusiv intreceri intre echipe de elevi constituite in functie de cartierul de provenienta.
  • Toate aceste actiuni sau ansambluri de actiuni trebuie sa aiba un caracter periodic, pentru a mentine continuu elementul de atractivitate al scolii si a se constitui intr-un factor de antrenare constanta a atentiei elevilor in activitati legate de spatiul scolar.
  • Motivarea pozitiva a participarii poate fi data prin acordare de premii simbolice grupurilor de elevi care sunt mai performante in astfel de actiuni.
  • Planificarea actiunilor cu pricina poate fi realizata cu participarea elevilor (dar nu doar a acelor care NU prezinta risc de abandon) si a autoritatilor locale (acestea pot fi prezente in faze cheie ale actiunilor, furnizand motivatii pozitive atat elevilor cat si cadrelor didactice).
  • Utilizarea resurselor scolii pentru atragerea elevilor prin activitati de timp liber. Am intalnit in scoli diferite elevi care abandoneaza cursurile cautand activitati de timp liber derulate in Internet Café.

Utilizarea experientei celor ce au renuntat la scoala pentru a preveni scaderea increderii in educatie

  • Ar putea fi util ca elevi care au renuntat deja prematur la scoala sa intre in contact cu cei aflati in risc de a abandona, povestindu-le care este imaginea lor curenta despre scoala, cum a decurs viata lor post-scolara.
  • Fosti elevi ai scolii pot fi atrasi sa isi prezinte istoriile de viata in “mini-conferinte”, in care dialogheaza cu actualii elevi.
  • Implicarea proactiva a cadrelor didactice in combaterea abandonului
  • scolar si renuntarii timpurii la educatie
  • Stimularea administratiilor locale si a ONG-urilor de profil sa implice ca voluntari tinerii elevi de clasa a VIII-a si de liceu proveniti din comunitati cu risc ridicat de abandon in programe de suport pentru batrani si familii aflate in nevoie

Articol din: 17 Aprilie 2012

Citeşte în continuare