Confesiunea unei mame: „Vreau ca Vasile să învețe, să meargă la școală, pentru că e singura lui șansă de a face ceva în viață”

Inapoi

Vasile are 13 ani și este în clasa a V-a la Școala nr. 64 Ferdinand I din București. Este un băiat politicos și timid, căruia îi place să cânte la tobe și în cor, chiar dacă nu știe notele. Vasile este pasionat de muzică, știe că într-o bună zi va reuși datorită determinării și ambiției pe care o are.

Vasile are 13 ani și este în clasa a V-a la Școala nr. 64 Ferdinand I din București. Este un băiat politicos și timid, căruia îi place să cânte la tobe și în cor, chiar dacă nu știe notele. Vasile este pasionat de muzică, știe că într-o bună zi va reuși datorită determinării și ambiției pe care o are. Băiatul trăiește cu familia sa în două cămăruțe modeste din zona Baicului din Capitală. Nu au apă curentă, iar baia este folosită în comun de cei câțiva zeci de oameni care locuiesc în curtea interioară care adăpostește cinci case. În ciuda sărăciei care-i înconjoară, casa lui Vasile este ordonată și îngrijită. Băiatul are propria lui cameră, un dulap și un pat mic pe care își face conștiincios temele. Cărțile și caietele de școală sunt ordonate cu grijă în comoda de sub televizorul din sufragerie, semn că educația este o prioritate pentru băiat și pentru părinții săi.

confesiunea-unei-mame-300x200

© UNICEF Romania/Radu Sandovici/ Vasile în timpul repetițiilor cu prietenii de la Barbarosa Samba Junior

Școala, o preocupare reală. Anturajul, un pericol la fel de real

Tatăl său lucrează, însă Maria, mama lui Vasile, nu are serviciu. Este casnică, are nouă clase și o singură mare grijă: să nu-i fie luat copilul. Chiar dacă nu a absolvit liceul, Maria este o femeie care știe ce este important pentru ea și copilul eu. „Vreau ca Vasile să învețe, să meargă la școală, pentru că e singura lui șansă de a face ceva în viață”, mărturisește femeia.

Deocamdată băiatul nu știe ce vrea să fie când va fi mare, nu s-a gândit încă la acest aspect, acum se concentrează pe școală. Crede că nu-i lipsește nimic acum pentru a face față cerințelor școlare, însă la fel ca mama lui, are și el o mare grijă: anturajul. „Mi-e frică de anturaj, de oamenii de aici din zonă. Sunt tot felul de găști, de oameni care pierd vremea. Pentru mine n-ar fi de mare ajutor să stau pe lângă ei. E foarte periculos, umblă cu droguri”, spune Vasile.

Muzică și dans pentru prevenirea abandonului școlar

Acum ceva vreme, Vasile obișnuia să chiulească de la ore, însă directoarea de la școala unde învață băiatul, dna. Dascalu, a găsit o soluție ingenioasă pentru ca proaspătul adolescent și alții ca el să vină la ore și să stea în școală. I-a implicat în activități extracuriculare în cadrul școlii. Fie că vorbim de dans, desen, muzică sau sport, orice preocupare a copiilor care își găsește un cadru de manifestare în școală, este binevenită. „Am vorbit cu cei de la Barbarossa Samba Group să vină pe la noi și să-i implice pe cei mici. Până la urmă au înființat o formație nouă, Barbarosa Samba Junior. I-au luat sub aripa lor, îi încurajează și îi împing mai departe atunci când e cazul. Astfel copii noștri vin la școală. S-a îmbunătățit frecvența și participarea lor la ore. E clar o îmbunătățire”, a declarat dna. Dascalu, directoarea Școlii nr. 64 din București.

Hai la școală!

În câteva săptâmâni, copii cu posibilități materiale reduse care au obținut rezultate mai bune la învățătură vor pleca și într-o excursie la Slănic Prahova împreună cu școala. Pentru unii dintre ei, printre care și Vasile, va fi prima oară când vor ieși din București. „De abia aștept să merg, mă bucur foarte tare că o să ies din București și că o să văd ceva nou”, a spus Vasile entuziasmat. Excursia a fost posibilă datorită unor micro granturi oferite de UNICEF România școlilor din cadrul campaniei „Hai la Școală!”. Banii pot fi folosiți de școli pentru orice inițativă care are drept scop prevenirea si reducerea absenteismului școlar, acesta fiind și obiectivul campaniei derulat de UNICEF în România.

Campania a fost demarată în anul 2010, atunci când în urma unei cercetări, rezultatele au arătat că un număr de aproximativ 400.000 de copii nu frecventează în mod regulat școala, iar unul din cinci tineri nu are nicio calificare.

Campania este în ultimul an de implementare și se desfășoară în 32 de școli și comunități din România. Intervențiile sunt făcute pe trei paliere importante din structura socială: școală, comunitate și familie, toate activitățile implementate având un singur scop: prevenirea și reducerea abandonului școlar, un fenomen social complex cu impact pe termen lung asupra populației țării și care are la bază o serie de mecanisme interconectate.

 Mamele sunt soluția

„Soluția se află în primul rând în familie”, este de părere dna.Dascalu, directoarea Școlii nr. 64 din București. „Părinți analfabeți, părinți în pușcărie ori plecați în străintate, dar și lipsa unei locuințe, toate acestea conduc la un interes scăzut cu privire la educație și, implicit, crește riscul de abandon școlar. Mai sunt și copii cu probleme de sănătate, dar pentru aceștia oferim varianta profesorilor itineranți. Mulți copii au părinții divorțați, și se bat pe ei, ceea ce creează un stres major. Mulți copii sunt romi, dar sunt și familii de români”, povestește directoarea.

Soluția poate veni chiar din mijlocul familiei. Din punctul meu de vedere, cheia sunt mamele, continuă dna Dascălu. Cele care au terminat cel puțin opt clase sunt o resursă pentru noi, pentru că își doresc că cei mici să învețe. Avem multe exemple de succes legate de abandonul școlar, care n-ar fi fost posibile fără intervenția UNICEF România. Chiar dacă acești copii nu au note extraordinare, chiar dacă ne luptăm să rămână pe băncile școlii, avem rezultate. I-am încurajat să meargă la ateliere non-formale, în special muzică. Vasile este un bun exemplu în acest sens. Cred că cel mai important lucru este că această campanie a reușit să redea demnitatea copiilor. Aceștia vor să fie mai degrabă cunoscuți prin prisma calităților și talentelor pe care le au și mai puțin prin prisma lipsurilor materiale, a încheiat dna. Dascălu.

Aflată în ultimul an de implementare, campania „Hai la Școală!” se poate mândri cu o serie de rezultate notabile care pot fi extinse la nivelul tuturor școlilor din România. Astfel, în 80% dintre școlile cuprinse în campanie există un progres vizibil în reducerea abandonului și absenteismului școlar. În plus, școlile au devenit mai prietenoase grație echipamentelor și procesului de  predare, dar și mai capabile să răspundă nevoilor copiilor. De asemenea, profesorii și părinții au învățat să colaboreze astfel încât copiii să meargă la școală.

 Autor: Dorian Ilie

Citeşte în continuare