Acces la servicii pentru adolescenţi

Inapoi

Autor: Antonio Glodeanu

În România există aproape 1,7 milioane de adolescenţi cu vârste cuprinse între 10 şi 18 ani. Pentru ei, fiecare zi reprezintă o provocare, deoarece sunt nevoiţi, pe de-o parte, să se conformeze lumii în care trăiesc, regulilor şi cutumelor sale şi, în acelaşi timp, să ducă o luptă interioară pentru a-şi crea propria identitate şi propriul ţel în viaţă. Din acest punct de vedere, adolescenţa poate reprezenta şi o perioadă de vulnerabilitate pentru adolescenți, mai ales dacă aceştia nu dispun de informaţii suficiente şi credibile despre comportamentele de risc, precum tutunul, drogurile sau bolile cu transmitere sexuală.

Mai mult decât atât, o serie de cercetări efectuate în domeniul neuroştiinţei arată că adolescenţa este o etapă crucială în dezvoltarea creierului uman. În această perioadă, se poate remarca un grad crescut de flexibilitate a creierului, ceea ce demonstrează că un adolescent poate dezvolta abilităţi care nu au fost deprinse în copilărie.

Astfel, în încercarea de a veni în sprijinul adolescenţilor, fete şi băieţi, cu vârste între 10 şi 18 ani, UNICEF România a dezvoltat un model de intervenţie integrată prin intermediul căruia adolescenții pot beneficia de consiliere cu privire la drepturile lor, precum şi de numeroase activităţi interactive de informare, cu accent pe reducerea comportamentelor de risc.

Pasionată de fotografie şi editare video, Adina este una dintre adolescentele care participă frecvent la proiectele pentru tineri, desfăşurate de Fundaţia Alături de Voi (ADV) cu sprijinul UNICEF România. Elevă în clasa a XI-a la Liceul Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” din Iaşi, Adina consideră că adolescenţa poate fi o perioadă frumoasă şi uşoară, mai ales dacă ai parte de susţinerea părinţilor.

acces la servicii pentru adolescenti„Nu este prima dată când particip la asemenea activităţi dedicate adolescenţilor. De obicei, vinerea se organanizează discuţii pe diferite teme: cum să depăşim timiditatea, cum să scăpăm de tracul de a vorbi în public, cum să ne susţinem opinia. De asemenea, în cadrul acestor activităţi am învăţat tot ce era nou despre sexualitate. Multe dintre informaţii chiar nu le ştiam şi mă bucur că le-am aflat. Şi mi-au plăcut foarte mult activităţile pe grupe, deoarece aşa ne dezvoltăm lucrul în echipă. Aş recomanda asemenea programe, deoarece mulţi adolescenţi nu au posibilitatea să discute cu părinţii lor despre această temă şi, decât să se informeze greşit de pe internet, mai bine participă la asemenea întâlniri”, spune Adina.

O altă tânără care a participat recent la activităţile pentru adolescenţi susținute de UNICEF este şi Ilinca, originară tot din judeţul Iaşi, pasionată de IT şi de design vestimentar.

„La început când am văzut tema proiectului am fost puţin reticentă, deoarece în ziua de astăzi nu prea găseşti mulţi oameni dispuşi să vorbească cu tine lucruri despre sexualitate, boli cu transmitere sexuală. Pot să spun că am învăţat multe lucruri, chiar nu mă aşteptam să învăţ atât de multe lucruri. Mi-a fost foarte bine că le-am învăţat. De asemenea, am fost încântată şi de modul de organizare, precum şi de faptul că totul a fost gratis”, povesteşte Ilinca.

Prin intermediul modelului Oportunităţi pentru toti adolescenţii dezvoltat de UNICEF, adolescenții au ocazia să participe la diverse acţiuni de voluntariat, având posibilitatea să creeze propriile proiecte şi campanii de informare dedicate exclusiv adolescenţilor. Prin acest mod, tinerii au puterea de a constitui o voce comună şi de a aduce în prim-planul autorităţilor locale sau centrale problemele cu care ei se confruntă. Nu în ultimul rând, prin intermediul acestui model de intervenţie integrată se urmăreşte şi creşterea accesului la servicii sociale pentru adolescenţi, inclusiv pentru cei cu mai puţine oportunităţi.

acces la servicii pentru adolescenti 2Importanţa acestor activităţi pentru adolescenți este subliniată şi de psihologi, care atrag atenţia că în prezent foarte mulţi tineri nici măcar nu ştiu de existenţa unor centre special dedicate lor.

„În Iaşi, desfăşurăm periodic acele întâlniri în cadrul centrului de resurse pentru adolescenți. În fiecare săptămână primim grupuri şi livrăm diverse teme, de la gelozie, sexualitate, până la teme ce ţin de comunicare, cum să ne învingem frica de a vorbi în public. Încercăm să le oferim astfel adolescenţilor un cadru în care ei să se întâlnească, să se descopere pe ei înşişi şi să înveţe ceva bun pentru ei. Totuşi, este nevoie de o mediatizare a acestor activităţi. Sunt mulţi adolescenţi care, din păcate, nici nu ştiu că există măcar asemenea centre”, susţine psihologul Patricia Krișan, psiholog ADV Iasi.

În cadrul modelului Oportunităţi pentru toti adolescenţii, dezvoltat de UNICEF, a fost concepută şi platforma online, www.adolescenteen.ro, unde tinerii pot afla informaţii relevante despre subiecte precum sănătatea, educaţia, cât şi despre numeroase oportunităţi de voluntariat pe care le pot accesa la nivel local. De asemenea, platforma este un spaţiu unde adolescenţii pot intra în contact cu specialişti din diverse domenii pentru a afla informaţii de interes şi unde pot chiar ei să posteze articole scrise de ei. Platforma mai conţine o hartă a furnizorilor publici şi privaţi care au servicii destinate inclusiv adolescenţilor.

Nevoia de a dezvolta programe şi activităţi special dedicate adolescenţilor este subliniată şi de statisticile îngrijorătoare care ne relevă faptul ca unul din zece copii este născut de o mamă adolescentă cu vârsta între 15 si 19 ani, România aflându-se astfel în primele locuri din UE la numărul de naşteri înregistrate la această categorie de vârstă. Totodată, statistica ne mai arată că obezitatea, sedentarismul, consumul de alcool şi de tutun de la vârste mici sunt în creştere. De asemenea, 10% din adolescenţii din România, aflaţi la vârsta de 16 ani, au consumat cel puţin o dată substanţe noi cu proprietăţi psihoactive.

Pentru a putea veni cu adevărat în sprijinul adolescenţilor din România este nevoie ca toţi actorii implicaţi, fie că vorbim de părinţi, de autorităţi sau de societatea civilă, să conştientizeze că un tânăr este pregătit pentru maturitate doar atunci când dispune de atenție, sprijin, de educaţie, de sănătate şi de protecţie. Doar aşa, copiii frumoşi de ieri se pot transforma în adulţii de succes de mâine.

Citeşte în continuare